Vi
setter vår lit til barna
Endelig har NFF fått noe igjen for sine – om jeg så får
si – temmelig krampaktige anstrengelser for å forynge kontingentgrunnlaget.
Forleden slapp den første virkelig underårige faglitterære
forfatter gjennom juryens nåløye og inn i medlemskartoteket:
Ulrik, 10 år, med boken Supermario – helt super. Det
er visst en veiledning i bruk av et dataspill for gutter i alle aldre.
Jeg er ikke så rent lite stolt, for jeg kjenner
gutten såpass godt at jeg er på julegavehils med ham. Og det er ingen
tvil om at han har noe å slekte på rent litterært. Hans
mor Elise – som han kaller “bestemor” – er mangeårig
NFF-medlem.
Etter høytideligheten i NFF skulle jeg ta
hånd om min unge kollega i et par timer mens Elise var og fikk seg en ansiktsløftning.
“Du er vel klar over at det kommer temmelig
mange tusen kroner susende i din retning nå, stipend og greier?” sa
jeg.
“Jøss da,” sa Ulrik.
“Vet du hva du skal gjøre med alle
pengene?”
“Ha’kke tenkt så mye på det
ennå,” sa han. “Men det blir vel til at jeg kjøper en
50 MHz 486 Multimedia med CD og Midi.”
Tiden var moden for å lære guttungen
et og annet om skribentøkonomi. Eller rettere sagt, få flyttet formuen
til et sted hvor den ikke så lett kunne sløses bort i høyoppløselige
fargeskjermer.
Så jeg kremtet og sa: “Du vil vel ikke
heller investere i forlagsdrift, da? Som du kanskje vet er jeg i gang med å bygge
opp et eget forlag, der forfatterne skal få bestemme ganske mye selv, mot
at de på den annen side investerer tilsvarende.”
“Å, jeg vet ikke,” sa Ulrik. “Fattern
foreslo noe lignende. Men jeg har regnet litt på det og funnet ut at jeg
tjener mer hos mit nåværende forlag.”
Jeg spurte hva slags betingelser han hadde oppnådd.
“Først er det det vanlige forfatterhonoraret,” sa
han. “Så var det en ganske tøff forhandlingsrunde om verdien
av ferdige trykkoriginaler klar til print on demand. Etter det viste
det seg at forlaget ikke visste noe om markedsføring, så jeg lærte
dem det de trengte å vite, til konsulenthonorar, å timebasis. Til
slutt har du det rent språklige. Du skjønner det at språket
har alt å si.”
“Å, ja?”
“Ja, jeg måtte jo rette opp språket
deres hele veien, for når man skal selge et produkt som dette er det klart
at alt står og faller på troverdigheten i markedet, i dette tilfellet
spillerne.”
“Og det betalte de også for?”
“De fikk en regning, ja.”
“Hva skal vi gjøre nå?” sa
jeg. “Tusenfryd? Sjøfartsmuseet?”
“Dødsharry,” sa Ulrik. “Jeg
vil til Tanum, Norli og Akademika.”
Det svulmet i mitt bryst: Gutten var ikke bare
drevet av pengenes, men også av ordets og åndens makt.
Men han var ikke interessert i å gå inn
i butikkene. I stedet ble han gående ettertenksomt frem og tilbake foran
vindusutstillingene med tommestokk og notatblokk og med dype konsentrasjonsrynker
i pannen.
Jeg brant etter å få høre hva
han brygget på, men av frykt for å bli dupert enda en gang prøvde
jeg i stedet å konversere:
“Du som er så ung kan kanskje bidra
til å øke interessen for NFF-medlemskap i din generasjon?”
“Hvorfor skulle jeg det?” sa han. “Jeg
er da vel ikke interessert i å gjøre NFF til en barnehage. Jeg hadde
aldri meldt meg inn hadde det ikke vært for alle gamlingene.”
“Hvordan det?”
“Gamlinger har to ting,” sa Ulrik. “De
er stinne, og de er sleipe. Altså har jeg mye å hente, og mye å lære.”
Jeg vet nå ikke det.
(Trykt i NFF-NYTT 5/1992.)